FAQ

För ytterligare frågor, kontakta support@ayd.se.
Är du befintlig kund vänligen använd meddelandefunktionen i Mitt Ayd.

Hur fungerar det?

Hur fungerar Ayd?

Du börjar med att fylla i symtom och din medicinska historik i vårt enkla hälsoformulär. Därefter matchar vi dig med en legitimerad läkare som kommer att granska den information som du har lämnat och bedöma dina behandlingsalternativ. Din vårdgivare kan i vissa fall behöva följa upp med frågor.

Om din behandlingsplan inkluderar produkter så kommer dessa att levereras till dig i diskret förpackning, inom några dagar efter att slutförd bedömning.

Om din vårdgivare bedömer att ett recept inte är lämpligt för dig kommer de att ge dig rekommendation om hur du går vidare, och du blir återbetald.

Kan jag utforska behandlingsplanen innan betalning?

Ja! Om du är intresserad av att utforska tjänsten och behandlingsalternativen så kan du göra det utan att betala. Du betalar inget förrän du accepterar behandlingsplanen.

Ersätter Ayd min ordinarie läkare?

Ayd är ett komplement, inte en ersättare, till din ordinarie läkare eller eventuella specialister som du har kontakt med. Det är viktigt att hålla dina andra vårdgivare informerade om de tjänster du får via Ayd.

Finns det en provperiod?

Ayd har ingen bindningstid vilket innebär att du kan pausa, ändra eller avbryta din prenumeration när som helst, så länge inte nästa order redan har lagts.

Vad kostar det?

Priset beror på vilken behandling som rekommenderas av läkaren. Kostnaderna visas vid rekommendationsstadiet och är allt inkluderat, inget dolt, vilket innebär att priset täcker kostnaden för:

- Behandling
- Frakt
- Apotekskostnader
- Inledande konsultation med läkare
- Kontinuerligt stöd från läkare, sjuksköterskor och kundsupportteam

Vad händer om jag ångrar mig?

Om ingen beställning har skickats ännu så kan vi kanske återbetala dig. Meddela oss så snart som möjligt, så kommer vårt team att hjälpa dig.

Observera att läkemedel inte omfattas av ångerrätten i distansavtalslagen och därmed inte kan returneras.

Vad händer om jag inte är lämplig för behandling?

Läkaren kommer att ge dig rekommendationer om den bästa vägen framåt för dig och om du har gjort en betalning kommer Ayd att återbetala dig fullt ut enligt vår återbetalningspolicy.

Är alla berättigade till en behandlingsplan?

Tyvärr inte. Som en grundregel måste du vara över 18 år för att få tillgång till Ayds plattform, och sedan gör läkaren en bedömning baserad på din information om en behandling är lämplig.

Vilken information får jag om behandlingen?

Vid rekommendationsstadiet kommer din läkare att ge dig en sammanfattning av behandlingsinformationen. Vid behandlingsstart får du ytterligare information, inklusive information om eventuella potentiella biverkningar.

Hur lång tid tar det att granska mina svar?

Läkarna som arbetar på Ayds plattform strävar efter att svara alla inom 24 timmar. Många läkare på plattformen arbetar med Ayd mellan sina egna kliniksessioner, så du kan få en färdig rekommendation när som helst på dygnet.

Vad händer efter att en läkare har granskat mitt formulär?

Om du är berättigad till behandling och har accepterat behandlingsplanen så förbereder läkaren ett recept och vårt samarbetsapotek skickar behandlingen till dig.

Hur kommer jag igång?

Lätt! Först väljer du en behandling på vår webbplats och sedan fyller du i en kort enkät som en läkare sedan granskar.

Vilka behandlingar finns tillgängliga genom Ayd?

Vår plattform erbjuder för närvarande personligt anpassade program för:

- Håravfall
- Viktnedgång
- Erektil dysfunktion
- Akne

Vi erbjuder endast behandlingar eller andra produkter som är godkända på den svenska marknaden och allt levereras av svenskt apotek.

Beställning och leverans

Vem levererar min behandling?

Vår apotekspartner använder PostNord för att leverera de flesta behandlingsprodukter. I sällsynta fall kan vi använda andra postombud om det finns några potentiella problem eller förseningar med PostNord.

Hur lång tid tar det att leverera beställningar?

De flesta beställningar bereds inom 1-2 dagar och levereras inom 3-4 arbetsdagar från betalning - dvs. totalt 4-6 dagar, oftast snabbare. Under den tiden kommer Ayd att kontrollera din behandlingsinformation, apoteket kommer att förbereda din personliga behandling och sedan kommer PostNord att leverera dina produkter.

Oroa dig inte, vi lägger till lite extra tidsmarginal i dina återkommande beställningar för att se till att du inte får slut på dina produkter innan vi skickar nästa beställning.

Var kan jag få mina leveranser skickade?

Till PostNords ombud i hela Sverige.

Kan jag spåra min beställning?

Absolut - du kommer att få en länk med ditt spårningsnummer så snart vår apotekspartner expedierat ditt paket. Hittar du inte e-postmeddelandet? Börja med att titta i din skräpkorg.

Hur kommer förpackningen att se ut?

Tänk dig incognito-läge, fast för paket! Vi strävar efter att hålla förpackningen så diskret och enkel som möjligt. Dina produkter skickas i en vanlig e-handelslåda med vår apotekspartners information så liten som möjligt.

Betalning och abonnemang

Vilka betalningsmetoder accepteras?

Vi accepterar Visa, Mastercard, American Express, Apple Pay och Google Pay.

Hur uppdaterar jag mina betalningsuppgifter?

Logga in på Mitt Ayd. Välj din behandling, tryck på "hantera" och "övrigt". Vid problem, kontakta oss via meddelandefunktionen under din behandling.

Hur uppdaterar jag min adress?

Logga in på Mitt Ayd på hemsidan.

Välj din behandling. Klicka på "hantera" och "övrigt". Där kan du uppdatera dina adressuppgifter.

Hur avbryter jag mitt abonnemang?

Självklart tycker vi att det är tråkigt om du vill avbryta ditt abonnemang hos oss. Men om Ayd inte längre är rätt för dig eller om något annat har förändrats som gör att du behöver avbryta så kan du givetvis göra det.
Du avbryter ditt abonnemang genom att klicka på "avsluta prenumeration" under din pågående behandling i Mitt Ayd. Önskar du även bli avslutad som patient så använd meddelandefunktionen under din behandling, så återkommer någon till dig.

Hur skjuter jag upp eller flyttar fram min nästa order?

Logga in på Mitt Ayd på hemsidan. Tryck på "hantera". Därifrån kan du flytta ordrar.

Vad ingår i min abonnemangsavgift?

Abonnemangsavgiften täcker hela din behandling (ingenting dolt) och innefattar kostnaderna för:

- Behandling
- Frakt
- Apotekskostnader
- Din första konsultation med en läkare
- Kontinuerligt stöd från läkare, sjuksköterskor och kundsupportteam

Om Ayd

Vad är det för läkare som arbetar på Ayd?

På Ayd arbetar kunniga läkare med svensk läkarlegitimation, registrerade i Registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP). Alla läkare arbetar under tillsyn av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Läkarna arbetar enbart efter svenska rutiner och praxis, vilket gör det tryggt och säkert för dig.

Hur gör läkaren sin bedömning?

Ditt ifyllda frågeformulär och de eventuella bilder du har laddat upp granskas av din behandlande läkare. Läkaren fattar sedan beslut givet den information du har tillhandahållit. Inget behov av videosamtal eller motsvarande!

Har ni någon åldersgräns?

Ja, för att använda tjänsten behöver du som grundregel vara 18 år.

Hur kan jag komma i kontakt med er?

Hittar du inte svaret på din fråga i denna FAQ så kan du alltid kontakta vår support. Det gör du lättast genom att e-post till support@ayd.se.
Är du redan patient och har frågor så använd meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd.

Varför har vi skapat Ayd?

Vi har skapat Ayd för att ge dig enklare tillgång till läkare och de bästa medicinska behandlingarna - som verkligen fungerar. Vi vill att det ska vara enkelt att få hjälp med stigmatiserade problem.

I vilka länder är Ayd tillgängligt?

Idag är våra tjänster endast tillgängliga i Sverige.

Hur sker kontakten med läkaren?

För att rådgöra med ditt vårdteam, använd meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd.

Vad är Ayd?

Ayd är en modern vårdtjänst som hjälper dig starta personligt anpassade behandlingar med hjälp av erfarna läkare.

Ayd grundades av läkare med en förhoppning om att kunna erbjuda enkel tillgång till de bästa behandlingarna för stigmatiserade tillstånd, behandlingar som inte alltid är så lättillgängliga i den traditionella vården. Ayd gör det enkelt och roligt att optimera din hälsa!

Hur fungerar det?

Först svarar du på ett par frågor om ditt hälsotillstånd och laddar ev.upp bilder. Vi kopplar samman dig med en läkare som utvärderar och förbereder din personliga behandlingsplan. Inget behov av videosamtal - allt sker asynkront! Läkaren är den som skriver ut eventuella recept. Du får sedan möjlighet att via vår apotekspartner få snabb leverans av dina produkter. Ditt vårdteam stöttar dig genom hela din behandling och säkerställer att du uppnår önskvärt resultat.

Vårdrelaterat

Vilka besvär behandlar ni?

I dagsläget behandlar vi akne, manligt håravfall, erektionsbesvär och övervikt.

Jag upplever inget resultat, hur gör jag nu?

För många av de behandlingar som Ayd erbjuder tar det tid innan önskat resultat uppnås och det kan därför krävas mycket tålamod. För att rådgöra med ditt vårdteam, använd meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd.

Jag har upplevt en biverkan, hur gör jag nu?

Rådgör med oss. För att komma i kontakt med ditt vårdteam, använd meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd på hemsidan.

Mina mediciner är slut, hur kan jag få nya?

Om du har en prenumeration hos Ayd så läggs ny order enligt vald frekvens. Om detta har missats, om du önskar receptförnyelse tidigare, eller om du har andra frågor så kontakta ditt vårdteam genom meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd.

Kan jag kontakta min läkare hos Ayd?

För att rådgöra med ditt vårdteam, använd meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd.

Kan ni hjälpa till med andra saker än de som står med på hemsidan?

I dagsläget kan Ayd inte hjälpa till med andra hälsoproblem än de som är tillgängliga på hemsidan, men vi breddar hela tiden vårt utbud - så återkom gärna framöver.

Hur avbryter jag en pågående behandling?

Om du önskar avbryta din pågående behandling - rådgör med din läkare på Ayd. Använd meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd för att komma i kontakt med ditt vårdteam.

Skriver era läkare journalanteckning?

En kontakt med Ayd leder alltid till en journalanteckning. Detta är för din säkerhet. Vi är också enligt lag skyldiga att journalföra.

Jag har en annan sjukdom, kan jag använda era läkemedel?

Inför uppstart av behandling hos Ayd är befintliga sjukdomar något vi frågar om och tar med i bedömningen. Om du däremot fått en nydiagnostiserad sjukdom och samtidigt har en pågående behandling via Ayd - rådgör med din läkare på Ayd. För att rådgöra med ditt vårdteam, använd meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd.

Jag tar andra mediciner, kan jag använda era läkemedel?

Inför uppstart av behandling hos Ayd är pågående medicinering något vi frågar om och tar med i bedömningen. Om du däremot fått en nyinsatt medicin och samtidigt har en pågående behandling via Ayd - rådgör med din läkare på Ayd. För att komma i kontakt med ditt vårdteam, använd meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd.

Kan jag öka/minska min dosering?

Du ska inte justera dosen på egen hand under din pågående behandling utan att först rådgöra med ditt vårdteam på Ayd. Kontakt ditt vårdteam via meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd.

Kan ni förnya mina befintliga mediciner?

Ayd kan inte förnya recept som förskrivits av andra vårdgivare. Kontakta supporten för att förnya dina läkemedel förskrivna via Ayd om du inte automatiskt fått meddelande om receptförnyelse.

Är detta ett säkert sätt att genomgå en behandling?

Ja, att erhålla behandling via digital kontakt är säkert, under förutsättning att åkomman lämpar sig väl för denna typ av bedömning. På Ayd erbjuds enbart bedömning och behandling av åkommor som fungerar väl i en digital kontext, dvs åkommor där inga prover eller andra fysiska undersökningar behöver genomföras.

Är medicinerna ni erbjuder säkra?

På Ayd används enbart läkemedel eller andra produkter som är godkända på den svenska marknaden. Alla läkemedel har således evidens för att användas med gott resultat för respektive åkomma, och anses säkra.

Kan min vanliga läkare se att jag får hjälp hos er?

I dagsläget kan inte din husläkare eller andra läkare se att du varit i kontakt med eller läsa om din pågående behandling hos Ayd. Du kan givetvis gärna själv berätta att du står under behandling hos Ayd, vid kontakter med övriga vården.

Jag är gravid, kan jag använda era läkemedel?

Under graviditeten eller om du försöker att bli gravid ska du inte använda våra läkemedel mot akne eller viktnedgång. Om du blir gravid under pågående behandling så kontakta oss direkt via meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd.

Kan jag få en kopia av min journal?

Vill du ha en kopia på din journal så kontaktar du oss via meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd på hemsidan. Vi kommer att behöva verifiera din identitet i samband med detta. Vi skickar enbart ut kopior per post till din folkbokförda adress.

Observera att du oftast inte behöver journalkopior för att ta med dig dina produkter vid resor utomlands. Du kan läsa mer på Läkemedelsverkets hemsida: https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/kopa-anvanda-och-hantera

Jag har blivit felbehandlad, vart vänder jag mig?

För Ayd är det av högsta vikt att säkerställa att vården som du erbjuds är högkvalitativ och enligt gängse rutin och praxis. Vi vill därför gärna att du kontaktar oss vid misstänkt felbehandling. I dessa fall genomförs alltid en gedigen intern utredning, som i vissa fall kan resultera i att Inspektionen för vård och omsorg kopplas in.

Mitt konto

Hur skapar jag ett konto?

Du skapar ett konto genom att först logga in med BankID. Nästa gång du loggar in kommer systemet att komma ihåg viss information om dig.

Hur loggar jag in på mitt konto?

Du loggar in på Mitt Ayd med hjälp av BankID. Ayd stödjer i dagsläget enbart mobilt BankID.

Hur loggar jag ut från mitt konto?

Du loggar ut från ditt konto genom att trycka på "logga ut" längst ned i Mitt Ayd.

Hur tar jag bort mitt konto?

Om du vill ta bort ditt konto permanent så kontaktar du oss via meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd.

Säkerhet och integritet

Vem kan se min information?

Det är enbart vårdpersonal involverade i din behandling som kan få tillgång till din information.

Är mina foton och min data säker?

Ja, dina foton och din persondata är lagrad på säkra och krypterade servrar.

Jag vill ha ut all min information

För att få ut all din personliga information kontaktar du oss via meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd. Vi kommer att behöva verifiera din identitet i samband med detta.Vi skickar enbart ut kopior per post till din folkbokförda adress.

Jag vill att ni tar bort all min data

Vill du att vi tar bort all din data kontaktar du oss via meddelandefunktionen under din behandling i Mitt Ayd på hemsidan. Vi kommer att behöva verifiera din identitet i samband med detta. Notera att vi enligt lag (Patientdatalagen) inte kan radera dina patientjournaler, då dessa måste sparas i 10 år från utfärdandet.

Om håravfall

Om manligt håravfall

Manligt ärftligt håravfall är en mycket vanlig form av håravfall. Besvären kan börja så tidigt som i sena tonåren och fortsätta hela livet. Detta typiska utseende brukar bestå i en gradvis hårförlust på olika delar av skalpen, oftast i kombination. Dessa delar innefattar:

  • En vikande hårlinje i pannan
  • Hårförlust vid tinningarna
  • Hårförlust på hjässan

Förlusten av hår beror på att manliga könshormoner gradvis påverkar hårsäckarna negativt. Detta resulterar i först en förtunning av hårstrået som sedan försvinner helt. Det är ännu inte helt klarlagt varför vissa individer har hårsäckar som reagerar på detta viset då den negativa effekten inte har att göra med den allmänna hormonnivån. Vissa yttre faktorer, exempelvis rökning, kan förvärra håravfallet. Manligt håravfall är ärftligt. 

Ayd erbjuder två olika preparat som oftast kombineras mot manligt håravfall.

Behandlingar mot manligt håravfall

Våra läkare har möjlighet att förskriva olika typer av behandlingar mot manligt håravfall. Oftast kombineras dessa för bästa resultat.

Behandling sker med hjälp av läkemedel som du använder dig av själv i ditt hem. Dessa verkar för att förhindra håravfall och stimulera återväxt.

Kan jag få tillbaka mitt hår?

Våra produkter kan i kombination sakta ner, stoppa eller till och med ibland bidra till att du får håret tillbaka.

Hur långt tid måste jag behandla mitt håravfall?

I regel krävs minst6-12 månaders behandling innan ett synbart resultat kan förväntas.

Vilket resultat kan jag förvänta mig vid behandling av hårtapp?

Det är viktigt att ha tålamod för att se resultatet av behandlingen. Graden av hårtillväxt är individuell och flera faktorer påverkar resultatet. Behandlingen riktar in sig på två områden, återväxt samt att förhindra ytterligare hårförlust.

Varför är era schampo/balsam bättre?

Det är viktigt att du använder hårvårdsprodukter som är anpassade för din behandling. En viktigt egenskap hos våra produkter är att de är helt fria från silikon. Detta är en förutsättning för att våra behandlingar ska fungera optimalt.

Kan jag få tillbaka hår jag tappat?

Ja. Dock är det många faktorer som påverkar graden av återväxt. En av de viktigaste aspekterna är att påbörja behandling tidigt vilket ökar möjligheten att återfå tappat hår. Det är också viktigt att förebygga ytterligare håravfall.

Vad kan orsaka håravfall?

Utöver rent ärftliga och hormonella orsaker finns en rad olika bakomliggande orsaker som kan medföra håravfall. Exempel på detta kan vara stress, vitaminbrist eller inflammation i skalpen.

Varför tappar vissa män håret?

Det finns olika bakomliggande orsaker till håravfall. Den vanligaste orsaken är manligt (androgent) håravfall som beror på en kombination av ärftliga faktorer och hormonpåverkan på hårsäckarna.

Om erektionsbesvär

Vad innebär erektionsbesvär?

Det vanligaste och tydligaste symtomet på erektionsbesvär, eller erektil dysfunktion som det också kallas, är att det är svårt att få och/eller bibehålla sitt stånd. Det kan vara svårt även om du känner sexuell attraktion. Om erektionen minskar under samlaget kan det även vara svårt att få orgasm och ejakulera.

Impotens påverkar dig inte bara fysiskt utan också mentalt. Du kan få prestationsångest kring själva samlaget, känna dig nedstämd och dra dig undan intima stunder.

Vad är orsakerna till erektionsbesvär?

Det finns flera anledningar till att du får problem med erektil dysfunktion. Det kan bero på att blodflödet till svällkropparna inte är tillräckligt och att nerverna fungerar sämre. Från 40 års ålder ökar risken för impotens i takt med stigande ålder. Det beror på att kroppen förändras och det manliga könshormonet testosteron minskar. Impotens kan även vara tecken på ett underliggande hälsoproblem. Erektionsbesvär har oftast en stor mental komponent som förklaring.

Om akne

Vad är akne?

Akne är ett vanligt tillstånd i huden och beror på inflammerade talgkörtlar. Oftast påverkas huden i ansiktet, på bröstet och på ryggen. För de flesta uppträder akne under tonåren men det kan även komma i vuxen ålder. En vanlig men felaktig uppfattning är att akne beror på oren och för dåligt tvättad hy. Tvärtom kan ovarsam tvättning av huden leda till förvärrad akne.

Det finns tre övergripande typer av akne som oftast kan uppträda samtidigt i huden. Dessa typer är:

  • Svarta eller vita pormaskar även kallade “komedoner”
  • Rodnade små eller stora finnar
  • Större ömmande varblåsor under huden

Akne orsakas av en överproduktion av talg och ibland i kombination med vissa hudbakterier. Hormoner spelar en stor roll vid uppkomsten av akne och vissa yttre faktorer kan sedan förvärra sjukdomen. Exempel på detta kan vara stress eller viss kosmetika och feta hudkrämer som inte är anpassade för hy med akne. Akne är ärftligt.

På Ayd erbjuder vi tre olika typer av behandlingar där vissa ibland kan kombineras för bästa resultat.

Behandlingar mot akne

Ayd ger dig tillgång till läkare som i sin tur kan förskriva olika behandlingar mot akne. Ibland kan dessa kombineras. Vilken behandling som rekommenderas styrs av vilken typ av akne du har och hur uttalade besvären är. När du tar hjälp av Ayd ges du tillgång till svenska läkare och svenskt godkända behandlingar.

Hur lång tid måste jag behandla min akne?

Behandlingstiden varierar beroende på behandling men var beredd att behandla i minst 3-6 månader.

Vilket resultat kan jag förvänta mig vid aknebehandling?

Resultatet är individuellt men de flesta upplever en första känsla av förbättring efter 4-6 veckors behandling.

Kan akne komma tillbaka?

Ja. Akne är en sjukdom som kan återkomma. Dock minskar risken med stigande ålder.

Kan vad jag äter påverka min akne?

Det är känt att kosten till viss del kan påverka akne men vilken kost som förvärrar sjukdomen är mycket individuellt.

Beror akne på oren hud?

Nej. Detta är dock en vanlig missuppfattning.

Vad orsakar akne?

Akne beror på inflammerade talgkörtlar. Det finns flera orsaker till denna inflammation och delar av mekanismerna är inte helt kartlagda. Olika kroppsliga egenskaper kan öka risken för akne men även yttre faktorer såsom feta hudvårdsprodukter.

Varför bör återfuktare användas vid aknebesvär?

Fukt är mycket viktigt för huden. Att tillföra mer fukt gör att huden lättare kan hålla sig smidig och läker bättre.

Om viktnedgång

Svenskt godkänd behandling

På Ayd har du tillgång till behandling genom svenska läkare som kontrolleras av IVO (Inspektionen för vård och omsorg).
Du kan välja att själv köpa eventuella ordinerad behandling på valfritt apotek eller låta Apoviva apotek skicka behandlingen direkt till dig.
Apoviva är ett svenskt apotek vars verksamhet är reglerad och godkänd av Läkemedelsverket. Lager hanteras på ett sådant sätt att behandlingar kan säkerställas för patienter (utan prisvariation).

Som patient genom Ayd har du 24/7 access till ditt vårdteam och säkerställda leveranser från apotek.

Behandling kan inledas så snabbt som inom 48h efter att du lämnat in ditt hälsoformulär.

Alla uppgifter och data hanteras under samma stränga sekretess som inom allmän sjukvård.

Fungerar det?

Genom att kombinera läkare, medicinering och dedikation - har Ayds medlemmar 2-3 x bättre resultat än endast diet och träning.

Du startar genom att fylla i vårt hälsoformulär och ifall du är lämplig för behandling digitalt kan du utforska möjliga medicinska behandlingar i lugn och ro.
Läkaren och vårdteamet är med dig hela vägen via en tät digital kommunikation, från kalibrering av din behandling, genom viktnedgången, livsstilsförändringar fram till utsättning när du har nått dina mål.

Vi erbjuder direkt och tät läkarkontakt tillsammans med leverans av din medicin, allt för en säker och bekväm viktresa.

Vad kostar Ayds viktprogram?

Programmet kostar från 650 kr per månad för kontinuerligt behandlingsstöd. Den första bedömningen är kostnadsfri.
Ditt medlemskap påbörjas först ifall läkaren bedömer att en behandling passar dig. Kan behandling inte inledas så betalas din beställning tillbaka direkt.

Du kan välja att få leverans av behandling från partnerapotek, eller att själv köpa behandling från valfritt apotek.
Du har möjlighet att välja följande abonnemangsalternativ:

Med leverans av medicin från partnerapotek:
Löpande abonnemang: 2 345 kr / månad inklusive medicin
3 månaders bindningstid: 2 195 kr / månad inklusive medicin
6 månaders bindningstid: 1 995 kr / månad inklusive medicin

Endast Ayd viktprogram (medicin köps separat på valfritt apotek):
Löpande abonnemang: 950 kr / månad
6 månaders bindningstid: 650 kr / månad

Behöver behandling avbrytas under bindningstiden av medicinska eller personliga skäl så betalas resterande tid på abonnemanget.

Kontakta supporten ifall du vill ändra ditt löpande abonnemang till 6 månaders bindningstid.

Läkemedel mot obesitas/övervikt?

I Sverige finns för närvarande fyra läkemedel som är godkända för behandling av övervikt hos vuxna individer. Dessa läkemedel rekommenderas för personer med fetma (BMI ≥ 30 kg/m2) eller övervikt (BMI ≥ 27 kg/m2) om det föreligger komplikationer eller riskfaktorer såsom högt blodtryck, förhöjda blodfetter, förhöjt blodsocker, åderförkalkning eller sömnapnésyndrom.

De kan också användas för att upprätthålla en viktminskning, särskilt för dem som tidigare har varit kraftigt överviktiga och lyckats gå ner i vikt genom egen ansträngning eller genom fetmaoperation.

Samtliga legitimerade läkare som behandlar patienter med övervikt har befogenhet att förskriva dessa godkända läkemedel för fetma. Det är alltid den ansvariga hälso- och sjukvårdspersonalen som bedömer den individuella patientens behov och säkerställer att patienten får en lämplig behandling baserad på vetenskap och klinisk erfarenhet.

Ingår obesitasläkemedlen i högkostnadskyddet?

De moderna obesitasläkemedlen ingår tyvärr inte i högkostnadsskyddet, utan de bekostas av patienterna fullt ut. De ingår endast i högkostnadsskyddet om man har diabetes.

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta.