FAQ

För ytterligare frågor, kontakta support@ayd.se.
Är du befintlig kund vänligen använd meddelandefunktionen i Mitt Ayd.

Hur fungerar det?

Hur fungerar Ayd?

Du börjar med att fylla i symtom och din medicinska historik i vårt enkla hälsoformulär. Därefter matchar vi dig med en licensierad vårdgivare som kommer att granska den information som du har lämnat och bedöma dina behandlingsalternativ. Din vårdgivare kan i vissa fall behöva följa upp med frågor.

Om din behandlingsplan inkluderar produkter så kommer dessa att levereras till den leveransadress du har angivit, i diskret förpackning, inom några dagar efter att slutförd bedömning.

Om din vårdgivare bedömer att ett recept inte är lämpligt för dig kommer de att ge dig rekommendation om hur du går vidare.

Kan jag utforska behandlingsplanen innan betalning?

Ja! Om du är intresserad av att utforska tjänsten och behandlingsalternativen så kan du göra det utan att betala. Du betalar inget förrän du accepterar behandlingsplanen.

Ersätter Ayd min ordinarie läkare?

Ayd är ett komplement, inte en ersättare, till din ordinarie läkare eller eventuella specialister som du har kontakt med. Det är viktigt att hålla dina andra vårdgivare informerade om de tjänster du får via Ayd

Finns det en provperiod?

Ayd har ingen bindningstid vilket innebär att du kan pausa, ändra eller avbryta din prenumeration när som helst.

Vad kostar det?

Priset beror på vilken behandling som rekommenderas av läkaren. Kostnaderna visas vid rekommendationsstadiet och är allt inkluderat, inget dolt, vilket innebär att priset täcker kostnaden för:

- Behandling
- Frakt
- Apotekskostnader
- Inledande konsultation med läkare
- Kontinuerligt stöd från läkare, sjuksköterskor och kundsupportteam

Vad händer om jag ångrar mig?

Om ingen beställning har skickats ännu så kan vi kanske återbetala dig. Meddela oss så snart som möjligt, så kommer vårt team att hjälpa dig.

Observera att läkemedel inte omfattas av ångerrätten i distansavtalslagen och därmed inte kan returneras.

Vad händer om jag inte är lämplig för behandling?

Läkaren kommer att ge dig rekommendationer om den bästa vägen framåt för dig och om du har gjort en betalning kommer Ayd att återbetala dig fullt ut enligt vår återbetalningspolicy.

Är alla berättigade till en behandlingsplan?

Tyvärr inte. Som en grundregel måste du vara över 18 år för att få tillgång till Ayd-plattformen, och sedan gör läkaren en bedömning baserad på din information om en behandling är lämplig.

Vilken information får jag om behandlingen?

Vid rekommendationsstadiet kommer din läkare att ge dig en sammanfattning av behandlingsinformationen. Vid behandlingsstart får du ytterligare information, inklusive information om eventuella potentiella biverkningar.

Hur lång tid tar det att granska mina svar?

Läkarna som arbetar på Ayd-plattformen strävar efter att svara alla inom 24 timmar. Många läkare på plattformen arbetar med Ayd mellan sina egna kliniksessioner, så du kan få en färdig rekommendation när som helst på dygnet.

Vad händer efter att en läkare har granskat mitt formulär?

Om du är berättigad till behandling och har accepterat behandlingsplanen så förbereder läkaren ett recept och vårt samarbetsapotek skickar behandlingen hem till dig.

Hur kommer jag igång?

Lätt! Först väljer du en behandling på vår webbplats och sedan fyller du i en kort online-enkät som en läkare sedan granskar.

Vilka behandlingar finns tillgängliga genom Ayd?

Vår plattform erbjuder för närvarande personligt anpassade program för:

- Håravfall
- Erektil dysfunktion
- Akne

Vi erbjuder endast läkemedel eller andra produkter som är godkända på den svenska marknaden och allt levereras av svenskt apotek. Alla läkemedel har således evidens för att användas med gott resultat för respektive åkomma, och anses säkra. Ayd erbjuder enbart mediciner som använts i många år, dvs. där det finns god erfarenhet om resultat. Utöver originalläkemedlen erbjuds så kallad generisk medicin. Det innebär att du inte betalar för dyra varumärken, utan istället får effektiva och säkra behandlingar till rätt pris.

Beställning och leverans

Vem levererar min behandling?

Vår apotekspartner använder PostNord för att leverera de flesta behandlingsprodukter. I sällsynta fall kan vi använda andra postombud om det finns några potentiella problem eller förseningar med PostNord.

Hur lång tid tar det att leverera beställningar?

De flesta beställningar bereds inom 1-2 dagar och levereras inom 3-4 arbetsdagar från betalning - dvs. totalt 4-6 dagar. Under den tiden kommer Ayd att kontrollera din behandlingsinformation, apoteket kommer att förbereda din personliga behandling och sedan kommer PostNord att leverera dina produkter.

Oroa dig inte, vi lägger till lite extra tidsmarginal i dina återkommande beställningar för att se till att du inte får slut på dina produkter innan vi skickar nästa beställning.

Var kan jag få mina leveranser skickade?

Var som helst dit PostNord levererar. Det inkluderar din bostadsadress, postbox eller företagsadress.
Vid engångsköp går det att välja att få leverans till postombud, mot en extra kostnad.

Kan jag spåra min beställning?

Absolut - du kommer att få en länk med ditt spårningsnummer så snart vår apotekspartner expedierat ditt paket.

Hur kommer förpackningen att se ut?

Tänk dig incognito-läge, fast för paket! Vi strävar efter att hålla förpackningen så diskret och enkel som möjligt. Dina produkter skickas i en vanlig e-handelslåda med vår apotekspartners information så liten som möjligt.

Betalning och abonnemang

Vilka betalningsmetoder accepteras?

Vi accepterar Visa, Mastercard och American Express.

Hur uppdaterar jag mina betalningsuppgifter?

Enkelt! Logga in på din Ayd-portal och sedan:

  1. Klicka på 'Profil'
  2. Klicka på 'Betalningsinformation'. Här kan du uppdatera dina uppgifter.

Hur uppdaterar jag min adress?

Det här är enkelt! Logga in på din Ayd-portal och sedan:

  1. Klicka på 'Profil'
  2. Klicka på 'Adressinformation' och ändra dina adressuppgifter.

Hur avbryter jag mitt abonnemang?

Självklart tycker vi att det är tråkigt om du vill avbryta ditt abonnemang hos oss. Men om Ayd inte längre är rätt för dig eller om något annat har förändrats som gör att du behöver avbryta så kan du givetvis göra det.
Du avbryter ditt abonnemang genom att klicka på ‘Hantera mitt abonnemang’ och välja 'Avsluta abonnemang'.

Hur skjuter jag upp eller flyttar fram min nästa order?

Enkelt! Logga in på din Ayd-portal och sedan:

  1. Klicka på 'Abonnemang'
  2. Klicka på 'Hantera' på det specifika abonnemang du vill ändra
  3. Klicka på 'Ändra nästa förnyelsedatum' och ändra till ditt önskade datum

Vad ingår i min abonnemangsavgift?

Abonnemangsavgiften täcker hela din behandling (ingenting dolt) och innefattar kostnaderna för:

- Behandling
- Frakt
- Apotekskostnader
- Din första konsultation med en läkare
- Kontinuerligt stöd från läkare, sjuksköterskor och kundsupportteam

Om Ayd

Är Ayd säkert?

Ayd är säkert. De behandlingar som Ayd erbjuder följer gängse medicinska rutiner och praxis. De behandlande läkare som Ayd kopplar dig samman med är registrerade som vårdgivare och står således under IVOs (Inspektionen för vård och omsorg) granskning. På Ayd används enbart läkemedel godkända på den svenska marknaden.

Vad är det för läkare som arbetar på Ayd?

På Ayd arbetar kunniga läkare med svensk läkarlegitimation, registrerade i Registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP). Alla läkare arbetar under tillsyn av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Läkarna arbetar enbart efter svenska rutiner och praxis, vilket gör det tryggt och säkert för dig.

Hur gör läkaren sin bedömning?

Ditt ifyllda frågeformulär och de eventuella bilder du har laddat upp granskas av din behandlande läkare. Läkaren fattar sedan beslut givet den information du har tillhandahållit. Inget behov av videosamtal eller motsvarande!

Har ni någon åldersgräns?

Ja, åldersgränsen för behandling mot akne är 16 år, respektive 18 år för manligt håravfall och erektionsbesvär.

Hur kan jag komma i kontakt med er?

Hittar du inte svaret på din fråga i denna FAQ så kan du alltid kontakta vår support. Det gör du lättast genom att e-post till support@ayd.se.

Varför har vi skapat Ayd?

Vi har skapat Ayd för att ge dig tillgång till de bästa medicinska behandlingarna - som verkligen fungerar. Vi vill att det ska vara enkelt att få hjälp med stigmatiserade problem.

I vilka länder är Ayd tillgängligt?

Idag är våra tjänster endast tillgängliga i Sverige.

Hur sker kontakten med läkaren?

Har du en fråga som berör din specifika behandling eller medicinska tillstånd så kan du höra av dig till supporten för att komma i kontakt med ditt vårdteam.

Vad är Ayd?

Ayd är en modern vårdtjänst som erbjuder personligt anpassade behandlingar med både receptfria och receptbelagda mediciner.

Ayd grundades av läkare med en förhoppning om att kunna erbjuda enkel tillgång till de bästa behandlingarna för stigmatiserade tillstånd, behandlingar som inte alltid är så lättillgängliga i den traditionella vården. Ayd gör det enkelt och roligt att optimera din hälsa!

Hur fungerar det?

Först svarar du på ett par frågor om ditt hälsotillstånd och laddar upp bilder. Vi kopplar samman dig med en läkare som utvärderar och förbereder din personliga behandlingsplan. Inget behov av videosamtal - allt sker asynkront! Läkaren är den som skriver ut eventuella recept. Du får sedan möjlighet att via vår apotekspartner få snabb hemleverans av dina produkter. Ditt vårdteam stöttar dig genom hela din behandling och säkerställer att du uppnår önskvärt resultat.

Vilka läkemedel och produkter erbjuder Ayd?

På Ayd används enbart läkemedel eller andra produkter som är godkända på den svenska marknaden. Alla läkemedel har således evidens för att användas med gott resultat för respektive åkomma, och anses säkra. Ayd erbjuder enbart mediciner som använts i många år, dvs där det finns god erfarenhet om resultat. Utöver originalläkemedlen erbjuds så kallad generisk medicin. Det innebär att du inte betalar för dyra varumärken, utan istället får effektiva och säkra behandlingar till rätt pris.

Vårdrelaterat

Vilka besvär behandlar ni?

I dagsläget behandlar vi akne, manligt håravfall och erektionsbesvär.

Jag upplever inget resultat, hur gör jag nu?

För många av de behandlingar som Ayd erbjuder tar det tid innan önskat resultat uppnås och det kan därför krävas mycket tålamod. För att rådgöra med ditt vårdteam på Ayd, kontakta supporten.

Jag har upplevt en biverkan, hur gör jag nu?

Rådgör med oss. För att komma i kontakt med ditt vårdteam, kontakta supporten.

Mina mediciner är slut, hur kan jag få nya?

Om du har en pågående behandling hos Ayd så påminns du när dina mediciner håller på att ta slut och du erbjuds receptförnyelse. Om detta har missats, om du önskar receptförnyelse tidigare, eller om du har andra frågor så kontakta vår support så hjälper vi dig vidare.

Kan jag kontakta min läkare hos Ayd?

Kontakta supporten på support@ayd.se för att komma i kontakt med ditt vårdteam.

Kan ni hjälpa till med andra saker än de som står med på hemsidan?

I dagsläget kan Ayd inte hjälpa till med andra hälsoproblem än de som är tillgängliga på hemsidan, men vi breddar hela tiden vårt utbud - så återkom gärna framöver.

Hur avbryter jag en pågående behandling?

Om du önskar avbryta din pågående behandling - rådgör med din läkare på Ayd. Kontakta supporten för att komma i kontakt med ditt vårdteam.

Skriver era läkare journalanteckning?

En kontakt med Ayd leder alltid till en journalanteckning. Detta är för din säkerhet. Vi är också enligt lag skyldiga att journalföra.

Jag har en annan sjukdom, kan jag använda era läkemedel?

Inför uppstart av behandling hos Ayd är befintliga sjukdomar något vi frågar om och tar med i bedömningen. Om du däremot fått en nydiagnostiserad sjukdom och samtidigt har en pågående behandling via Ayd - rådgör med din läkare på Ayd. Kontakta supporten för att komma i kontakt med ditt vårdteam.

Jag tar andra mediciner, kan jag använda era läkemedel?

Inför uppstart av behandling hos Ayd är pågående medicinering något vi frågar om och tar med i bedömningen. Om du däremot fått en nyinsatt medicin och samtidigt har en pågående behandling via Ayd - rådgör med din läkare på Ayd. Kontakta supporten om du vill kopplas samman med ditt vårdteam.

Kan jag öka/minska min dosering?

Du ska inte justera dosen på egen hand under din pågående behandling utan att först rådgöra med ditt vårdteam på Ayd. Kontakta supporten om du vill ändra dosering.

Kan ni förnya mina befintliga mediciner?

Ayd kan inte förnya recept som förskrivits av andra vårdgivare. Kontakta supporten för att förnya dina läkemedel förskrivna via Ayd om du inte automatiskt fått meddelande om receptförnyelse.

Är detta ett säkert sätt att genomgå en behandling?

Ja, att erhålla behandling via digital kontakt är säkert, under förutsättning att åkomman lämpar sig väl för denna typ av bedömning. På Ayd erbjuds enbart bedömning och behandling av åkommor som fungerar väl i en digital kontext, dvs åkommor där inga prover eller andra fysiska undersökningar behöver genomföras.

Är medicinerna ni erbjuder säkra?

På Ayd används enbart läkemedel eller andra produkter som är godkända på den svenska marknaden. Alla läkemedel har således evidens för att användas med gott resultat för respektive åkomma, och anses säkra.

Kan alla köpa era mediciner?

Först måste du svara på frågor rörande ditt hälsotillstånd. En läkare kommer sedan att granska dina svar, och enbart de som uppfyller kriterierna för behandling kommer att erbjudas möjlighet att köpa läkemedel.

Kan min vanliga läkare se att jag får hjälp hos er?

I dagsläget kan inte din husläkare eller andra läkare se att du varit i kontakt med eller läsa om din pågående behandling hos Ayd. Du kan givetvis gärna själv berätta att du står under behandling hos Ayd, vid kontakter med övriga vården.

Jag ammar, kan jag använda era läkemedel?

Epiduo går bra att använda men inte Finacea och Tetracyklin.

Jag är gravid, kan jag använda era läkemedel?

Under graviditeten eller om du försöker att bli gravid ska du inte använda våra läkemedel mot akne. Om du blir gravid under pågående behandling så kontakta vår support.

Kan jag få en kopia av min journal?

Ja, för att få en kopia på din journal kontaktar du vår support. Vi kommer att behöva verifiera din identitet i samband med detta. Vi skickar enbart en journalkopia per post till din folkbokförda adress.

Jag har blivit felbehandlad, vart vänder jag mig?

För Ayd är det av högsta vikt att säkerställa att vården som du erbjuds är högkvalitativ och enligt gängse rutin och praxis. Vi vill därför gärna att du kontaktar oss vid misstänkt felbehandling. I dessa fall genomförs alltid en gedigen intern utredning, som i vissa fall kan resultera i att Inspektionen för vård och omsorg kopplas in.

Mitt konto

Hur skapar jag ett konto?

Du skapar ett konto genom att först logga in med BankID. Nästa gång du loggar in kommer systemet att komma ihåg viss information om dig.

Hur loggar jag in på mitt konto?

Du loggar in med hjälp av BankID. Ayd stödjer i dagsläget enbart mobilt BankID.

Hur loggar jag ut från mitt konto?

Du loggar ut från ditt konto genom att gå in på “Mitt Ayd” och sedan trycka på logga ut, nere i högra hörnet.

Hur tar jag bort mitt konto?

Om du vill ta bort ditt Ayd-konto permanent så kontaktar du kundtjänst via support@ayd.se.

Säkerhet och integritet

Vem kan se min information?

Det är enbart vårdpersonal involverade i din behandling som kan få tillgång till din information.

Är mina foton och min data säker?

Ja, dina foton och din persondata är lagrad på säkra och krypterade servrar.

Jag vill ha ut all min information.

För att få ut all din personliga information kontaktar du supporten. Vi kommer att behöva verifiera din identitet i samband med detta. Vi skickar enbart ut kopior per post till din folkbokförda adress.

Jag vill att ni tar bort all min data.

Vill du att vi tar bort all din data kontaktar du supporten. Vi kommer att behöva verifiera din identitet i samband med detta. Notera att vi enligt lag (Patientdatalagen) inte kan radera dina patientjournaler, då dessa måste sparas i 10 år från utfärdandet.

Om håravfall

Om manligt håravfall.

Manligt ärftligt håravfall är en mycket vanlig form av håravfall. Besvären kan börja så tidigt som i sena tonåren och fortsätta hela livet. Detta typiska utseende brukar bestå i en gradvis hårförlust på olika delar av skalpen, oftast i kombination. Dessa delar innefattar:

  • En vikande hårlinje i pannan
  • Hårförlust vid tinningarna
  • Hårförlust på hjässan

Förlusten av hår beror på att manliga könshormoner gradvis påverkar hårsäckarna negativt. Detta resulterar i först en förtunning av hårstrået som sedan försvinner helt. Det är ännu inte helt klarlagt varför vissa individer har hårsäckar som reagerar på detta viset då den negativa effekten inte har att göra med den allmänna hormonnivån. Vissa yttre faktorer, exempelvis rökning, kan förvärra håravfallet. Manligt håravfall är ärftligt. 

Ayd erbjuder två olika preparat som oftast kombineras mot manligt håravfall.

Behandlingar mot manligt håravfall.

På Ayd erbjuder vi två olika typer av behandlingar mot manligt håravfall. Oftast kombineras dessa för bästa resultat.

Minoxidil

Minoxidil är ett läkemedel som smörjs in i skalpen två gånger dagligen. Den aktiva substansen påverkar hårsäckarna och detta leder till hårtillväxt. Behandlingsresultatet ses tidigast efter 3-4 månader och kontinuiteten i behandlingen är viktig för bästa resultat. Det är viktigt att du använder schampo och balsam särskilt anpassat för Minoxidil under behandlingstiden.

Finasterid

Finasterid blockerar testosteronets negativa effekt på hårsäckarna vid manligt håravfall och hjälper därmed till att förhindra fortsatt håravfall. Preparatet tas i tablettform en gång dagligen.

Kan jag få tillbaka mitt hår?

Finasterid, med fördel i kombination med Minoxidil, kan sakta ner, stoppa eller till och med ibland bidra till att du får håret tillbaka.

Hur långt tid måste jag behandla mitt håravfall?

I regel krävs 6-12 månaders behandling innan ett synbart resultat kan förväntas.

Vilket resultat kan jag förvänta mig vid behandling av hårtapp?

Det är viktigt att ha tålamod för att se resultatet av behandlingen. Graden av hårtillväxt är individuell och flera faktorer påverkar resultatet. Behandlingen riktar in sig på två områden, återväxt samt att förhindra ytterligare hårförlust.

Varför är era schampo/balsam bättre?

Det är viktigt att du använder hårvårdsprodukter som är anpassade för din behandling. En viktigt egenskap hos våra produkter är att de är helt fria från silikon. Detta är en förutsättning för att Minoxidil ska fungera optimalt.

Är Finasterid säkert?

Ja. Läkemedlet är godkänt och beprövat sedan många år tillbaka.

Vad är skillnaden på Propecia och Finasterid?

Det är ingen skillnad. Finasterid är den verksamma substansen i Propecia som är ett varumärke.

Kan jag få tillbaka hår jag tappat?

Ja. Dock är det många faktorer som påverkar graden av återväxt. En av de viktigaste aspekterna är att påbörja behandling tidigt vilket ökar möjligheten att återfå tappat hår. Det är också viktigt att förebygga ytterligare håravfall.

Vad kan orsaka håravfall?

Utöver rent ärftliga och hormonella orsaker finns en rad olika bakomliggande orsaker som kan medföra håravfall. Exempel på detta kan vara stress, vitaminbrist eller inflammation i skalpen.

Varför tappar vissa män håret?

Det finns olika bakomliggande orsaker till håravfall. Den vanligaste orsaken är manligt (androgent) håravfall som beror på en kombination av ärftliga faktorer och hormonpåverkan på hårsäckarna.

Hur fungerar Finasterid?

Finasterid blockerar testosteronets negativa effekt på hårsäckarna vid manligt håravfall och hjälper därmed till att förhindra fortsatt håravfall. Preparatet tas i tablettform en gång dagligen.

Hur fungerar Minoxidil?

Minoxidil är ett läkemedel som smörjs in i skalpen två gånger dagligen. Den aktiva substansen påverkar hårsäckarna och detta leder till hårtillväxt. Behandlingsresultatet ses tidigast efter 3-4 månader och kontinuiteten i behandlingen är viktig för bästa resultat. Det är viktigt att du under behandlingstiden använder schampo och balsam särskilt anpassade för minoxidil.

Var kan jag köpa Finasterid?

Finasterid är ett receptbelagt läkemedel och skrivs endast ut av läkare och kan därefter hämtas ut på apotek.

Var kan jag köpa Minoxidil?

Minoxidil är ett receptfritt läkemedel som kan köpas på de allra flesta apotek.

Om erektionsbesvär

Finns det hjälp att få vid erektionsbesvär?

Erektionsbesvär kan behandlas på olika sätt, både genom att försöka bota den underliggande orsaken och själva symtomet.

Viagra har säkert de flesta hört talas om. Viagra tillhör en grupp som kallas PDE5-hämmare, tabletter som intas oralt för att öka blodflödet till penisens svällkroppar. Alternativet är olika hjälpmedel som används för att stimulera penis. Några exempel är en penisring som gör att blodet stannar kvar eller en vakuumpump som även den ökar blodflödet.

På Ayd erbjuder vi flera olika läkemedelsalternativ - både som daglig behandling och som vid behovsmedicin.

Vad innebär erektionsbesvär?

Det vanligaste och tydligaste symtomet på erektionsbesvär, eller erektil dysfunktion som det också kallas, är att det är svårt att få och/eller bibehålla sitt stånd. Det kan vara svårt även om du känner sexuell attraktion. Om erektionen minskar under samlaget kan det även vara svårt att få orgasm och ejakulera.

Impotens påverkar dig inte bara fysiskt utan också mentalt. Du kan få prestationsångest kring själva samlaget, känna dig nedstämd och dra dig undan intima stunder.

Vad är orsakerna till erektionsbesvär?

Det finns flera anledningar till att du får problem med erektil dysfunktion. Det kan bero på att blodflödet till svällkropparna inte är tillräckligt och att nerverna fungerar sämre. Från 40 års ålder ökar risken för impotens i takt med stigande ålder. Det beror på att kroppen förändras och det manliga könshormonet testosteron minskar. Impotens kan även vara tecken på ett underliggande hälsoproblem. Erektionsbesvär har oftast en stor mental komponent som förklaring.

Om akne

Vad är akne?

Akne är ett vanligt tillstånd i huden och beror på inflammerade talgkörtlar. Oftast påverkas huden i ansiktet, på bröstet och på ryggen. För de flesta uppträder akne under tonåren men det kan även komma i vuxen ålder. En vanlig men felaktig uppfattning är att akne beror på oren och för dåligt tvättad hy. Tvärtom kan ovarsam tvättning av huden leda till förvärrad akne.

Det finns tre övergripande typer av akne som oftast kan uppträda samtidigt i huden. Dessa typer är:

  • Svarta eller vita pormaskar även kallade “komedoner”
  • Rodnade små eller stora finnar
  • Större ömmande varblåsor under huden

Akne orsakas av en överproduktion av talg och ibland i kombination med vissa hudbakterier. Hormoner spelar en stor roll vid uppkomsten av akne och vissa yttre faktorer kan sedan förvärra sjukdomen. Exempel på detta kan vara stress eller viss kosmetika och feta hudkrämer som inte är anpassade för hy med akne. Akne är ärftligt.

På Ayd erbjuder vi tre olika typer av behandlingar där vissa ibland kan kombineras för bästa resultat.

Behandlingar mot akne.

På Ayd erbjuder vi tre olika behandlingar mot akne. Ibland kan dessa kombineras. Vilken behandling som vi rekommenderar styrs av vilken typ av akne du har och hur uttalade besvären är.

Kombination av Bensoylperoxid och Adapalen

Detta preparat hämmar bakterietillväxt, minskar antalet pormaskar samt minskar inflammationen i huden. Behandlingseffekten ses efter fyra till sex veckor. Detta preparat rekommenderas om din akne mest består finnar.

Preparatet smörjs in en gång dagligen, på kvällen innan sänggående. Huden ska vara försiktigt rengjord och torkad innan du smörjer. Ibland kan det uppstå en irritation i huden i början av behandlingen. Om du upplever detta kan du smörja huden med glesare intervall till en början, exempelvis en gång varannan eller var tredje dag. Efter några veckor när huden har vant sig vid preparatet går det bra att öka upp behandlingstakten igen, med målet att smörja en gång dagligen.

Preparatet kan missfärga tyger och det är viktigt att inte utsätta huden för aktiv solning så länge du använder preparatet. Håller du upp tre dagar med preparatet så kan du sola efter det.

Du ska inte använda detta preparat om du är eller planerar att bli gravid, men det går bra att använda vid amning.

Tablett Tetracyklin

Detta är ett slags antibiotika som minskar mängden bakterier på huden och minskar inflammationen i talgkörtlarna. Behandlingseffekten ses efter omkring en till tre månader. Denna behandling rekommenderas till dig med mer uttalad akne.

Preparatet tas morgon och kväll. Oftast används denna behandling ihop med ett kombinationspreparat som smörjs in i huden. Vissa kan uppleva biverkningar som huvudvärk eller besvär från magen så som magknip och illamående. Dessa besvär brukar vara övergående.

Du ska inte ta detta preparat om du är gravid eller om du ammar.

Hur lång tid måste jag behandla min akne?

Behandlingstiden varierar med olika mediciner men var beredd att behandla i minst 3-6 månader.

Vilket resultat kan jag förvänta mig vid aknebehandling?

Resultatet är individuellt men de flesta upplever en första känsla av förbättring efter 4-6 veckors behandling.

Hur fungerar Tetralysal?

Detta preparat är ett slags antibiotika som minskar mängden bakterier på huden och minskar inflammationen i talgkörtlarna.

Hur fungerar Epiduo?

Detta preparat hämmar bakterietillväxt, minskar antalet pormaskar samt minskar inflammationen i huden.

Hur mycket Epiduo ska jag ta?

Preparatet smörjs in en gång dagligen på rengjord och torr hy.

Kan akne komma tillbaka?

Ja. Akne är en sjukdom som kan återkomma. Dock minskar risken med stigande ålder.

Kan vad jag äter påverka min akne?

Det är känt att kosten till viss del kan påverka akne men vilken kost som förvärrar sjukdomen är mycket individuellt.

Beror akne på oren hud?

Nej. Detta är dock en vanlig missuppfattning.

Vad orsakar akne?

Akne beror på inflammerade talgkörtlar. Det finns flera orsaker till denna inflammation och delar av mekanismerna är inte helt kartlagda. Olika kroppsliga egenskaper kan öka risken för akne men även yttre faktorer såsom feta hudvårdsprodukter.

Varför bör återfuktare användas vid aknebesvär?

Fukt är mycket viktigt för huden. Att tillföra mer fukt gör att huden lättare kan hålla sig smidig och läker bättre.

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta.